العلم لا يتجزأ Knowledge is Indivisible

من خلال تجربتي الحالية في تحضير رسالة الماجستير، و بالتحديد بعد أن فرغت من كتابة الفصل الثاني من البحث و الذي يجمع خلاصة الأبحاث النظرية و التجريبية السابقة و المتعلقة بموضوع بحثي بهدف الوصول لثغرة قد يملؤها البحث. انتقلت الآن للفصل الثالث حيث أقوم بشكل مفصل على توضيح كيفية تحقيق أهداف البحث و الإجابة على أسئلتي البحثية و ما هي المنظومة الإحصائية التي سأتبعها و كيف سأجد العلاقة التي تربط المتغيرات المستقلة بغيرها! و عليه قمت بمشاهدة محاضرة خصصت لهذا الجزء و ذلك كوني أجهل الكثير في الإحصاء.

Through my ongoing experience at preparing my master thesis, precisely after finishing the second chapter which covers the conceptual and empirical literature review. I am currently heading to writing up the third chapter where I go deep into the details concerned about the research strategy, statistical tools, creating hypothesis and analysis which will in return help me reach my research objectives by answering research questions and finding out correlation between independent and dependent variables. Based on that, I watched a lecture that covers such topics as I know nothing about statistics.

لا يسعني أن أعبر لكم عن مدى ارتباط هذا الفصل بمادة الإحصاء (و التي مع العلم ليست من المواد المفضلة لدي) و كم المصطلحات و الاستراتيجيات و الأدوات الإحصائية الممكن استخدامها للوصول لنتيجة البحث!

I can’t tell how much is this chapter connected to statistics which by the way is a nightmare for me. But still I have to use it! whether I like it or not.

و بناءً عليه، توصلت لنقطة مهمة جداً، و هي أن العلم لا يتجزأ! تذكرت للحظة عندما كنت أدرس البكالريوس في كلية الإدارة و الاقتصاد بجامعة الإمارات العربية المتحدة، حيث كنت أردد! “أصلاً” هذه مادة غير مهمة لا أعلم سر وضعها في البرنامج الدراسي لطلبة الإدارة و الاقتصاد! و تذكرت أيضاً تذمري المستمر في مرحلة المدرسة حيث كنت أنا و زميلاتي نتمرد على بعض المواضيع التي توضع في المنهج بحجة أنها غير مهمة! و لن تفيدنا في الحياة العملية.

Therefore, I reached to a very important conclusion which is “Knowledge is Indivisible”. I actually remembered when I used to grumble about statistics course which is mandatory for Business students’ curriculum at university! Like how the hell this will help me in my career! I also remember high school days when we used to do the same towards some topics we have to study.

على أية حال، أعلم الآن أني كنت على خطأ، حيث أن العلم قطعاً لا يتجزأ، العلم عملية تكاملية، و هي تماماً كالأحجية، كلما علمت أكثر، كلما كانت نظرتك للحياة أكثر شمولية.  فطبيب الأمراض العضوية بحاجة لعلم النفس و علم التغذية، و المدير في مكتب استشارات قانونية بحاجة للجمع بين علم الادارة و القانون. و عليه فإن نصيحتي لكل طالب علم هي أن لا يقلل من قيمة أي علم يصل بين يديه، لأنه و في يوم من الأيام سيحتاجه.

Anyways! I know now that I was wrong. Actually, knowledge is absolutely Indivisible and learning is an integrated process where knowledge is like a puzzle, the more you know, the more you gain an inclusive view about life. For instance, a physician is in need for some of the psychological and nutritional knowledge. Also, the manager at a legal consultation office should at least have knowledge about management besides Law. Therefore, I advise each knowledge seeker to not under-estimate the value of any piece of information that falls in your hand because one day you will need it.

أتوافقونني الراي؟ / Do you Agree?

1 Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s